A A A K K K
для людей із порушенням зору
Лопатинська громада
Львівська область, Червоноградський район

Методичні рекомендації щодо організації та забезпечення пожежної безпеки

Дата: 23.02.2021 15:24
Кількість переглядів: 3180

ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

для органів місцевого самоврядування щодо організації та забезпечення пожежної безпеки на території об`єднаних територіальних громад

(друга редакція)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розглянуто та схвалено на засіданні постійно діючої робочої групи з питань реформування Державної служби України з надзвичайних ситуацій та удосконалення нормативно-правових актів у сфері цивільного захисту (протокол № 10 від 10 листопада 2017 року)

 

Розглянуто та схвалено на засіданні Вченої ради Інституту державного управління у сфері цивільного захисту (протокол № 7
від 28.11.2017)

 

 

Київ - 2017

Укладачі:

 

Демчук В.В.

директор Департаменту реагування на надзвичайні ситуації ДСНС України

Єременко С.А.

заступник начальника Інституту державного управління у сфері цивільного захисту (з навчальної та методичної роботи), кандидат технічних наук, доцент

Пруський А.В.

заступник начальника Інституту державного управління у сфері цивільного захисту (з науково-дослідної роботи), кандидат технічних наук, доцент

Михайлов В.М.

начальник науково-методичного центру мережі освітніх установ цивільного захисту Інституту державного управління у сфері цивільного захисту, кандидат наук      з державного управління

Яковчук В.В.

головний спеціаліст відділу організації пожежно-рятувальних робіт Управління організації пожежно-рятувальних робіт, служби та підготовки підрозділів Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту Департамент реагування на надзвичайні ситуацій ДСНС України

Волошко С.В.

головний фахівець відділу організації пожежно-рятувальних робіт Управління організації пожежно-рятувальних робіт, служби та підготовки підрозділів Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту Департамент реагування на надзвичайні ситуацій ДСНС України

Рецензенти:

 

Білошицький М.В.

доцент кафедри профілактики пожеж та безпеки життєдіяльності населення Інституту державного управління у сфері цивільного захисту, кандидат хімічних наук, доцент, старший науковий співробітник

Васильєв І.О.

заступник начальника відділу методичного керівництва та організації навчання науково-методичного центру мережі освітніх установ цивільного захисту Інституту державного управління у сфері цивільного захисту, кандидат юридичних наук

Юрченко В.О.

завідувач кафедри організації управління у надзвичайних ситуаціях Інституту державного управління у сфері цивільного захисту, кандидат технічних наук, доцент

За загальною редакцією Волянського Петра Борисовича - в.о. начальника Інституту державного управління у сфері цивільного захисту, доктора наук з державного управління, доцента, Заслуженого лікаря України

І. ВСТУП

 

         Методичні рекомендації для органів місцевого самоврядування щодо організації та забезпечення пожежної безпеки на території об’єднаних територіальних громад (далі — Рекомендації) розроблені в рамках реалізації  Стратегії реформування системи Державної служби України з надзвичайних ситуацій, схваленої розпорядження Кабінету Міністрів України від 25 січня 2017 р. № 61-р, а також реформування територіальної організації влади в Україні відповідно до Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 1 квітня 2014 р. № 333-р (далі — Концепція).

         Законом України “Про місцеве самоврядування України” та статтею 19 Кодексу цивільного захисту України визначено повноваження органам місцевого самоврядування у сфері організації заходів цивільного захисту,
а саме - запобігання надзвичайним ситуаціям, захисту населення і територій
від природних та техногенних загроз, реагування на надзвичайні ситуації
та ліквідації їх наслідків.

         На цей час понад 40 % усіх пожеж відбуваються у сільській місцевості, при цьому гинуть люди, завдаються значні збитки культурній спадщині, господарства несуть чималі втрати, а тому гостро стоїть питання організації гасіння пожеж у сільській місцевості, де існує велика кількість населених пунктів, час прибуття першого підрозділу в які перевищує максимально допустимі значення
(20 хвилин).

         Реформування місцевого самоврядування та децентралізація влади передбачають передачу більших повноважень і ресурсів на рівень територіальних громад.   

         Так, Концепцією до основних повноважень органів місцевого самоврядування базового рівня (об'єднаних територіальних громад) віднесено забезпечення гасіння пожеж, що передбачає подальший розвиток існуючих та утворення нових пожежно-рятувальних підрозділів для забезпечення місцевої та добровільної пожежної охорони.

         З метою надання методичної допомоги органам місцевого самоврядування в організації роботи щодо забезпечення пожежної безпеки на території громади Державною службою України з надзвичайних ситуацій розроблено Рекомендації, які включають в себе алгоритм утворення та організації діяльності місцевих пожежно-рятувальних підрозділів, зразки документів і примірне Положення про місцеву пожежну охорону, а також основні засади розвитку добровільного пожежного руху на території громад.

         Рекомендації розроблено з урахуванням національного досвіду
з питань організації гасіння пожеж, а також досвіду Федеративної Республіки Німеччина, Республіки Польща, Республіки Австрія, Канади, Словацької Республіки, Сполучених Штатів Америки та Угорщини з цього питання.

Доопрацювання Рекомендацій проводилося за участю представників територіальних громад і територіальних органів ДСНС областей, де реалізуються пілотні проекти щодо організації заходів цивільного захисту населення, а також за підтримки представників Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH (Німеччина).

ІІ. АЛГОРИТМ

утворення місцевого пожежно-рятувального підрозділу

 

         З метою підвищення рівня пожежної безпеки на території об'єднаних територіальних громад, а також своєчасного реагування на пожежі та надання допомоги у ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій у разі їх виникнення органами місцевого самоврядування утворюється місцева пожежна охорона.

         Основними завданнями місцевої пожежної охорони є:

         забезпечення пожежної безпеки;

         запобігання виникненню пожеж та нещасних випадків під час пожеж;

         гасіння пожеж, рятування населення, а також надання допомоги у ліквідації наслідків інших надзвичайних ситуацій.

 

         Утворенню місцевої пожежної охорони повинні передувати:

         а) аналіз пожеж, надзвичайних ситуацій та небезпечних подій, що виникали на відповідній території протягом останніх 5 років, а також стан реагування на них, визначення ризиків і небезпек;

         б) визначення:

         кількості необхідних пожежно-рятувальних підрозділів (частин) та потреби у будівництві (реконструкції, ремонті) пожежних депо (пристосованих приміщень);

         типу і кількості пожежно- та аварійно-рятувальних автомобілів і оснащення;

         кількості персоналу;

         порядку проведення підготовки персоналу;

         кількості спеціального одягу та спорядження для персоналу;

         порядку чергування персоналу;

         порядку оповіщення персоналу про виникнення пожеж, надзвичайних ситуацій та небезпечних подій;

         порядку охорони будівель;

         порядку оповіщення населення про виникнення пожеж, надзвичайних ситуацій та небезпечних подій;

         порядку забезпечення страхування персоналу;

         порядку обслуговування пожежних рукавів, апаратів захисту органів дихання та зору (за потреби), іншого обладнання та оснащення;

складання проекту кошторису для утримання місцевої пожежної охорони.

 

         Аналіз пожеж, надзвичайних ситуацій та небезпечних подій, як правило, проводиться шляхом аналізу небезпек і ризиків, що притаманні (існують) на такій території, за наступними напрямками:

         пожежі (аналіз виникнення пожеж у житловому секторі, на виробництві, транспорті, у природних екосистемах);

         дорожньо-транспортні пригоди (наявність доріг міжнародного, державного, регіонального, обласного, районного та місцевого значення, середня кількість автотранспортних засобів з небезпечним вантажем, що слідують такими дорогами протягом року, наявність і кількість аварійно-небезпечних ділянок, аналіз аварійності та смертності на дорогах тощо);

         виробнича сфера, у тому числі з наявністю вибухових, хімічних і радіоактивних речовин (наявність об'єктів, на яких обертаються, зберігаються або виготовляються небезпечні речовини та матеріали, зношеність устаткування та обладнання, наявність на об'єкті власних пожежно- та аварійно-рятувальних служб, можливі зони та наслідки ураження у разі виникнення аварійних та надзвичайних ситуацій тощо);

         водні об’єкти (аналіз причин загибелі на воді та кількості таких випадків, наявні та необхідні засоби і оснащення для попередження та реагування на такі випадки);

         природні явища (аналіз проходження повеней і паводків, виникнення буревіїв, снігових заметів, наявність і стан дамб та їх стійкість до природних небезпечних явищ, наявність технічних засобів для відкачування забрудненої води, розбирання завалів тощо).

         За результатами проведеного аналізу утворювана місцева пожежна охорона повинна забезпечити надання допомоги населенню у разі виникнення пожеж, дорожньо-транспортних пригод, аварій на небезпечних підприємствах, на водних об’єктах, при небезпечних природних явищах, а також проводити інші невідкладні роботи за потребами громади.

 

         Залежно від проведеного аналізу пожеж, надзвичайних ситуацій та небезпечних подій керівництвом громади визначається необхідна кількість  пожежно-рятувальних підрозділів (частин) для забезпечення місцевої пожежної охорони (далі — місцеві пожежні команди (МПК)) та місця їх розташування з урахуванням забезпечення належного реагування протягом
20 хвилин з часу отримання повідомлення у найвіддаленішому від підрозділу місці на відповідній території, а також тип і кількість пожежно- та аварійно-рятувальних автомобілів і оснащення, що необхідні для належного реагування.

         Під час визначення кількості МПК та місць їх розташування необхідно враховувати віддаленість населених пунктів один від одного, наявність доріг та перешкод на них (залізничні переїзди, водні перешкоди, наявність ділянок доріг, на яких пожежно-рятувальна техніка не зможе пересуватися через габаритні розміри або технічні характеристики тощо).

            Довідково.

            Час прямування до найвіддаленішого ймовірного місця виклику (τпрям) пожежно-рятувальними автомобілями залежить від відстані, умов прямування та визначається за формулою:

τпрям = L*60/Vруху, хв,

де:       τпрям - час прямування до місця виклику, хв;

            L - відстань від пожежного депо до місця виклику, км;

            Vруху - середня швидкість руху пожежно-рятувальних автомобілів (приймається на дорогах з твердим покриттям — 45 км/год, на грунтових дорогах — 30 км/год, на складних ділянках з інтенсивним рухом — 25 км/год).

 

         З метою створення умов для цілодобового несення служби персоналом МПК, розміщення пожежно-, аварійно-рятувальної техніки та обладнання, виділяється (будується) пожежне депо, яке обов'язково забезпечується засобами провідного та радіозв'язку з використанням відповідного частотного ресурсу та необхідним технічним обладнанням.

         Місце розташування пожежного депо необхідно визначати
під час розроблення містобудівної документації, визначеної статтею 16 Закону України “Про регулювання містобудівної діяльності”, з урахуванням вимог
ДБН 360-92 Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень, затвердженими наказом Держкоммістобудування від 17.04.1992
№ 44 (із змінами).

         Пожежні депо, як правило, повинні бути розраховані не менше ніж на
2 виїзди для пожежно-рятувальних автомобілів, що перебувають в оперативному розрахунку та в резерві. У кожному окремому випадку зазначене питання вирішується індивідуально, враховуючи потреби у захисті населення і територій.

         Під час проектування та будівництва пожежних депо рекомендується враховувати вимоги безпеки, що передбачені для приміщень державних пожежно-рятувальних підрозділів Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту ДСНС, що забезпечить безпечні умови праці персоналу МПК, а також підготовку персоналу до виконання покладених завдань. При цьому можливе будівництво пожежних депо модульного типу, а також розміщення місцевої пожежної команди у приміщеннях Центрів безпеки громадян, що зменшить навантаження на відповідні бюджети.

         Під час реконструкції або використанні пристосованих приміщень забезпечуються мінімальні умови для чергування.

         Приміщення пожежного депо забезпечуються меблями, офісною технікою, канцелярським приладдям тощо відповідно до потреб підрозділу.

 

         З урахуванням місцевих особливостей та наявності і стану протипожежного водопостачання на відповідній території органи місцевого самоврядування можуть прийняти рішення про придбання пожежно-рятувальних автомобілів з різним запасом вогнегасних речовин.

         Так, автомобілі з запасом води до 1 тонни є більш маневреними, швидше прибувають до місця події та забезпечують гасіння пожежі на початковій стадії її розвитку.

         Автомобілі з запасом води від 4 тонн витрачають більше часу на прибуття до місця події, але забезпечують більш тривале автономне гасіння без встановлення на вододжерело і тому такі автомобілі доцільно використовувати на територіях з обмеженими водними ресурсами.

         Крім цього, залежно від ризиків і небезпек, притаманних для відповідної території, органами місцевого самоврядування може бути прийняте рішення про придбання окремого маневреного автомобіля для надання допомоги при дорожньо-транспортних пригодах і проведенні аварійно-рятувальних робіт. Такі автомобілі не мають запасу вогнегасних речовин, але оснащуються необхідним аварійно-рятувальним обладнанням.

         Також можливе придбання пожежно-рятувального автомобіля як з пожежно-технічним, так і аварійно-рятувальним обладнанням.

         Незалежно від типу автомобіля він повинен комплектуватися автомобільною та, як мінімум, двома переносними радіостанціями для забезпечення взаємоінформування учасників гасіння пожежі.

         Пожежно-рятувальні автомобілі комплектуються необхідним спорядженням і оснащенням відповідно до потреб та визначених завдань і функцій для МПО.

 

         Кількість персоналу місцевої пожежної охорони повинна забезпечувати виконання функцій із гасіння пожежі на початковому етапі її розвитку, а також проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт.

         Місцеву пожежну охорону рекомендується утворювати як самостійну юридичну особу. Для створення та введення в оперативний розрахунок пропонується наступна оптимальна схема організації:

 

 

ПРИМІРНА ПЕРВИННА СХЕМА

організації місцевої пожежної охорони

Начальник МПК

 

Караул

начальник караулу - 1;

водій - 1;

пожежний - 1.

Караул

начальник караулу - 1;

водій - 1;

пожежний - 1.

Караул

начальник караулу - 1;

водій - 1;

пожежний - 1.

Караул

начальник караулу - 1;

водій - 1;

пожежний - 1.

 

     
 
 
   

Техніка в оперативному розрахунку: АЦ до 10 т — 1 од.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                        Персонал: 13 чоловік. Техніка: 1 одиниця.

 

         У разі необхідності створення на території громади декількох МПК з метою організації їх роботи пропонується рішенням органів місцевого самоврядування утворювати місцеву пожежну охорону як комунальне підприємство (установу, організацію) з диспетчерською службою та призначати керівника такого підприємства (установи, організації) керівником місцевої пожежної охорони, а безпосередньо у МПК передбачати виключно персонал, який здійснюватиме виїзд до місця події та проведення відповідних робіт.

 

 

 

        

         Для нарощування можливостей МПК за внесеними пропозиціями начальника місцевої пожежної охорони можливе збільшення персоналу і техніки. При цьому до складу чергових караулів МПК також можуть залучатися добровільні пожежні, які пройшли відповідну підготовку.

         Крім цього, до системи пожежної охорони громади можуть включатися пожежно-рятувальні підрозділи для забезпечення добровільної пожежної охорони та добровільні протипожежні об'єднання громадян.

 

Проведення первинної та подальших видів підготовки персоналу для потреб місцевої пожежної охорони проводиться на базі навчальних центрів (пунктів) територіальних органів ДСНС з видачею відповідних документів або інших навчальних закладах, які пройшли атестацію на право надання освітніх послуг за відповідними професіями.

Навчання рекомендується розпочинати з часу прийняття рішення про утворення місцевої пожежної охорони з таким розрахунком, щоб на час уведення в експлуатацію будівлі пожежного депо кожного МПК увесь передбачений для чергування персонал одразу зміг виконувати покладені на нього обов'язки.

 

Для безпечного проведення робіт з гасіння пожеж, проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт персонал місцевої пожежної охорони повинен індивідуально забезпечуватися спеціальним одягом та спорядженням щонайменше у такому комплекті:

         шолом захисний пожежний;

         спеціальний одяг (штани та куртка);

         пожежний пояс з карабіном;

         рукавиці з крагами;

         чоботи (черевики з високими берцями).

         Також необхідно передбачати спеціальний одяг для виконання робіт у зимову пору року.

         Кількість спеціального одягу і спорядження визначається залежно від кількості персоналу місцевої пожежної охорони, членів пожежно-рятувальних підрозділів для забезпечення добровільної пожежної охорони, протипожежних об'єднань громадян, які залучаються до виконання робіт. 

         У разі розташування в районі обслуговування об'єктів з наявністю вибухових, хімічних і радіоактивних речовин за рішенням місцевих органів влади та органів місцевого самоврядування для підрозділу рекомендується придбати відповідний спеціальний захисний одяг у кількості, що дорівнює складу чергового караулу, та провести додаткову підготовку персоналу місцевої пожежної охорони за участі фахівців з безпеки таких об'єктів.

 

         Відповідно до статті 80 Кодексу цивільного захисту України у МПК встановлюється цілодобове чергування.

         У разі виникнення потреби у наявності на місці проведення пожежно- або аварійно-рятувальних робіт додаткової кількості персоналу місцевої пожежної охорони, залученні добровільних пожежних або добровільних протипожежних об'єднань громадян на відповідній території (кожному окремому населеному пункті, на території об'єднаної територіальної громади) необхідно передбачати систему оповіщення персоналу, яка може бути реалізована шляхом:

         встановлення на відповідній території сирен та/або вуличних гучномовних пристроїв із розробленням порядку дій при їх спрацюванні у різних режимах;

         надсилання СМС-повідомлень за допомогою засобів мобільного зв’язку;

         повідомлення засобами стаціонарного та мобільного зв’язку

         тощо.

         Система оповіщення повинна в максимально короткий строк забезпечити оповіщення персоналу щодо прибуття до місця збору або події.

 

         З метою збереження будівель пожежних депо, спеціальної техніки та майна рішеннями місцевих органів влади та органів місцевого самоврядування рекомендується передбачити порядок охорони будівель пожежних депо на час виїзду чергового караулу до місця події.

         Зазначене питання можливо вирішувати шляхом:

         виклику наряду правоохоронних органів;

         виклику персоналу, вільного від чергування;

         нагляду за будівлею пожежного депо охороною поруч розташованих об’єктів,

         тощо.

 

         У разі виникнення пожеж і надзвичайних ситуацій, що загрожують життю людей та їх майну на відповідній території (кожному окремому населеному пункті, на території об'єднаної територіальної громади), рішеннями місцевих органів влади та органів місцевого самоврядування повинен передбачатися порядок оповіщення населення про виникнення пожеж, надзвичайних ситуацій та небезпечних подій.

         Зазначене питання можливо вирішувати шляхом:

         встановлення на відповідній території сирен та/або вуличних гучномовних пристроїв із розробленням порядку дій населення при їх спрацюванні у різних режимах;

         використання місцевого радіомовлення, у т.ч. і в FM-діапазоні, на відповідній території,

         тощо.

 

         З метою захисту життя і здоров'я персоналу місцевої пожежної охорони під час виконання ними своїх обов'язків за рахунок місцевого бюджету проводиться їх страхування відповідно до Законів України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування”, “Про страхування” та Положення про порядок і умови обов'язкового особистого страхування працівників відомчої та місцевої пожежної охорони і членів добровільних пожежних дружин (команд), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 квітня 1995 р. № 232 (із змінами).

 

         Щоденне обслуговування і перевірка пожежних рукавів, апаратів захисту органів дихання та зору (за наявності), іншого обладнання та оснащення під час їх експлуатації може проводитися безпосередньо у МПК його персоналом.

         Крім цього, персоналом МПК, за наявності необхідного обладнання, також може проводитися випробування пожежно-технічного та аварійно-рятувального оснащення відповідно до вимог та рекомендацій підприємства-виробника.

         У разі необхідності проведення ремонту пожежних рукавів і апаратів захисту органів дихання та зору, інших технічних засобів, а також заправлення апаратів стисненим повітрям МПК може звернутися у встановленому порядку до найближчого підрозділу Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, який має обладнання та дозволи на проведення відповідних робіт.

         У питаннях роботи з пожежно-технічним та аварійно-рятувальним оснащенням рекомендується користуватися нормативно-правовими актами та іншими документами, передбаченими для підрозділів Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, що забезпечить його тривалу експлуатацію та належне зберігання.

ТАБЛИЦЯ

орієнтовних витрат на утворення та утримання місцевої пожежної охорони

 

№ з/п

Необхідно

Кількість

Витрати, грн.

придбання

утримання на рік

1

Пожежно- та аварійно-рятувальні автомобілі:

 

 

 

пожежно-рятувальний типу ______________

+

+

+1

аварійно-рятувальний типу ______________

+

+

+1

2

Пожежні депо:

 

 

 

будівництво

+

+

+

 

№ з/п

Необхідно

Кількість

Витрати, грн.

 

реконструкція

+

+

+

ремонт

+

+

+

охорона

+

+

+

енергопостачання

+

+

+

газопостачання

+

+

+

водопостачання

+

+

+

водовідведення

+

+

+

меблі

+

+

+2

офісна техніка

+

+

+2

канцелярське приладдя

+

+

+

3

Зв'язок:

 

 

 

стаціонарна радіостанція

+3

+

+2

автомобільна радіостанція

+4

+

+2

переносна радіостанція

+5

+

+2

4

Персонал:

 

 

 

підготовка

+

+

+6

заробітна плата (з урахуванням податків і зборів)

+

 

+

забезпечення робочим та спеціальним одягом і спорядженням

+

+

+2

5

Система оповіщення:

 

 

 

персоналу

+

+

+

населення

+

+

+

6

Страхування персоналу

+

+

+

7

Обслуговування, ремонт, випробування пожежно- та аварійно-рятувального обладнання та оснащення

+

 

+

Примітки:     1 - пально-мастильні матеріали, витратні матеріали та речовини, технічне
                        обслуговування;

                        2 - залежно від терміну експлуатації;

                        3 - залежно від кількості пожежних депо або утворення диспетчерської служби;

                        4 - залежно від кількості автомобілів;

                        5 - не менше 2-х на 1 автомобіль;

                        6 - передбачається мінімально необхідна сума для проведення підготовки
                        2 - 3 чоловік, які можуть бути прийняті на роботу протягом року.

 

 

Методичні рекомендації в електронному вигляді розміщені за посиланням: http://www.dsns.gov.ua/ua/Metodichni-materiali.html

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь